Friday, July 11, 2014

reality?















wat is 'reality' to u?




Piaget said dat knk2 slowly berhenti ber-egocentric sekitar umur 7thn dan mula terima pendpt org, faham akan realiti - bhw mungkin realiti berbeza drp apa yg mrk bersedia utk terima. 


aku tatau bila aku start btol2 fhm bhw realiti aku akan berlainan drp org lain. even drp those yg ada around me. yg pasti, bkn 7yo la kot. maybe more than dat. i mean - aku tahu around the globe ada perang, ada yg kebulur, fakir miskin etc. tp aku tak fhm pasal realiti dorg.


last yr, aku tlg a fren edit a complilation book ttg cerita2 drp penduduk di Palestin. kebtolan aku managed to knw dis gal - Rawan, 19yo - thru a fren yg study sama dgn aku. she was 19, and dah pernah dgr all the drones and bom-bom meletup kiri kanan dpn blkg her house, and dat was a normal thg for her. it was a usual thang for her to watch her frens, jiran-jiran die or severely injured. despite all dat - dia masih excel in her study. she looked like any other hijabi in UK (bkn our hijabi). u cldnt even tell dat she's gone thru all kinda shyte. thru biasiswa yg dia dpt, she managed to further her study and escape Palestin for a while. but then - Palestin was still her reality.


and aku kenal her thru a fren yg aktif dlm kerja-kerja charity terhpd Palestin. tp aku kena admit - aku rasa sgt annoyed bila dia describe Rawan sebg seorg yg 'pelik' sbb she was kinda gal yg pendiam dan tak suka bersosial. sebab kalo ko fhm realiti a person yg pernah went thru semua jenis trauma tu, ko akan fhm knp dia 'pelik'


btol ke dia pelik? mgkin bg dia, ko yg pelik.


aku pernah came across on a laporan from a penyelidik ttg bdk2 fromTrobriand Islands yg sgt miskin smpai pi skol, pakai pensil yg diikat dgn tali and make it mcm rantai - so dat pensil dorg tak kena curi. punya lah dorg value pensil tu. aku akan ingat smpai bila2 report tu - smpai tercekik-cekik nak menulis sbb pensil tu makin lama makin pendek, after like berkali-kali kena asah. peliknya realiti aku berbanding dgn realiti dorg. aku dulu pensil bersepah2. siap pakai pensil picit.


maybe ko pernah came across bdk2 yg pendiam. tak bercampur dgn org. or for some reason, bdk yg tak mcm bdk2 lain. jadi dia kena ejek and kena buli. bg bdk2, being 'different' is suatu kesalahan. masalahnya, bila dah tua bangka - masih ada org yg fikir being different is a crime. unless different ko tu rite kinda different. dat cool kinda different. tp tak ramai org fhm, kdg2 ada sebab org lain tu lain drp org lain.kita tatau apa dia lalu kat rmh. dorg nyer inner struggles. apa yg kita buat, kita judge and kita cop kat dahi dorg, as 'pelik'.


maybe parents dia dera dia. maybe tiap2 mlm kena tlg bapak dia jual burger. maybe kena rogol dgn tok wan dia, mana ko tau? mgkin dia di lahirkan sbg sociopath. atau battling dyslexia. who knws? ko tau? kdg2 hidup kita terlalu normal (katanya) smpai tak bley nak byg kehidupan org lain yg tak normal.


sbb tu aku believe in bercampur dgn semua jenis manusia. kalo ko enggan, ko do some readin on it. sbb bila selesa and terbiasa sgt dgn realiti sendiri yg sebenarnya terhad giler, ko akan hilang perspektif. jadi jumud. bodoh. tak berkembang. unintentionally, ko jadi tak bertimbangrasa. terlps ckp benda yg boleh menyinggung perasaan org lain. ko jadi egocentric. just like kanak-kanak. ko rasa dunia ni evolve sekitar ko je. ko tak fikir dunia and perasaan org lain.



aku dah tak dpt kira brp kali aku jumpak org yg ingat semua org akan fikir mcm dorg, pastu pelik bila org lain tak dpt fikir mcm dorang. serious aku sdey dgn org2 mcm ni. ko nak semua org fikir mcm ko ke? bosan giler! jenis org yg ingat semua org nak benda yg sama. org yg ingat cara dia je btol. cara org lain tak btol. pelik.


contohnya, org yg ingat semua org nak jadi kaya, famous atau ada pasangan yg good looking - lps tu judge others on wat they own. sebg s'one yg tak pakai smartphone smpai umur aku 32, dulu aku mmg muak kena judge sbb benda yg aku tak de. trust me, bkn semua org nak benda yg sama. ada org umur 60-an pun tak fhm benda neh. dan aku dah jumpak byk sgt org yg complain pasal org lain 'pelik'. tak serupa org lain. too 'lone ranger'. too 'social'. too dis. too dat. semuanya berasaskan sbb kita rasa cara kita sendiri yg paling btol, dan semua org mesti nak apa yg kita nak. and buat jst exactly mcm apa yg kita buat. tp realiti ko blum tentu sama dgn realiti org lain.



we hav to accept dat we r from different backgrounds and experiences, and wit different needs and wants. dat we actually live in our own lil world, far removed from the reality of others.


ok. pe je yg aku merepek neh. pjg siak. dlm BM plak tu.. erm, bangga jap.











Post a Comment