Saturday, April 24, 2010

Din, jiran yg gampang.






i never complain about most of the thg. i mean - kdg2 tu mmg ada la.. tp aku rasa, aku hardly complaining pun. but lately - theres one thang yg btol2 drives me up the bloody wall. its the jiran-thang. well, i had great jiran. bukan pe - taman yg aku stay neh mmg ramai non-Malay je pun.. Ipoh. watdya expect? cuma ni je la yg ada nyer Mlys around my house neh - kiri ada 4 rumah, kiri 1 bijik je rumah. kiri kanan rumah aku nice, really nice nyer jiran. tp rumah yg kedua sebelah kanan ni yg selalu bikin aku gila.. and his name is Din, wife Liza. anak 3. dari luar nampak ok je - plain Mly nyer fmly. dual-economy; laki bini keje. sama je dgn fmly2 lain. but if u stay around em, then u'll know. they scream out shait to each other at home. nak suruh anak2 mandi pun jerit mcm nak terkeluar halkum. nak suruh anak masuk rumah since dah maghrib pun - kejar dgn rotan. pintu rumah berdetum2 meletop bila anak2 laki bini mengamuk. ada sekali tu, siap terjerit2 'ko kuar, aku bunuh ko kang' since anak tak nak kuar bilik air. eh, tak kuar bilik air pun nak bunuh2 ke? ni bukan main masak2 weh! ini tak bley, itu tak bley. semua tak bley. anak retaliate, they scream to each another too.


but then - aku dun giv a shait still. lantak korang la.. aku dah mangli. further more, si Din laki bini neh keje spital jugak - as Attendant. Liza keje shif, Din ofis hr. Din neh aku nampak kdg2 mcm tak keje je pun ada.. tak faham aku. still - lantak ko lah, keje ko. w'pun aku sama kementerian, tp lain jabatan.


Din laki bini ni 'spesel' sket. tipikal jiran melayu. aku angkot sofa baru - esok lori pun smpai dpn rumah ko; sofa baru jugak. lagik grand! kak ida sebelah rumah amek flat skrin, ko pun gigih berhutang bagai nak jugak flat skrin. kitorang sumer ada Astro - ko ckp 'wat pe Astro, ulang2 citer yg sama.. tak tgk pun', tp after a week - ada org panjat bumbung ko fixed the Astro. Iswara merah aku tak dak - Civic dpn rumah; ko sibuk2 tnya itu ini, apa kete nak amek segala bagai. 'spesel' kan?


pun aku tak kisah.


tapi lately ni je - aku marah sgt2 dgn si Din neh. mulot mcm bontot ayam, ngalahkan bini dia. since aku buat rumah baru neh - byk plak dia komplen - itu tak kena, ini tak kena. the best part is - dis tak plak ckp kat aku - pi bgtau jiran2 yg lain. nape la dapur Shah mcm tu, nape la buat pintu mcm tu, kontraktor mana amek - mahal la, tak profesional la.. apa la. ada jugak dia sekali sekala melaung-laung panggil aku dr dlm rumah - semata-mata nak komplen pasal rumah aku. bley? eh, keji la.


nak je aku maki. ko saper? aku guna duit ko ke? rumah aku - aku nak extend mcmana pun, ko gado pesal? ko ke yg nak duduk? bukan aku suka2 pilih kontraktor tepi jalan je.. aku tinted cermin rumah - ko ckp 'pe pyh gado2 nak upah Cina tinted, tinted sendiri je senang.. pakai air sabut je.. bukan susah.. membazir duit walhal bley buat sendiri.. ' ko ckp nak buat sendiri, skang sumer rumah dah buat - ko tak buat2 pun? ko ingat tinted cermin rumah mcm tinted kete Iswara ko je ke? aku tukar railing tangga - bini ko pun sebuk2 nak tukar.. bila dgr harga - ko cpt2 ckp; mahal la.. cari kontraktor lain la.. pattern serabut la.. adoi. pe cer? tangga rumah ko ke? ko tak mampu, mcm2 plak ko ckp. bodoh sgt2. bukan aku tak tau - time sumer org keje, time aku keje - ko pi ronda2 rumah baru aku time kontraktor dok buat keje.. aku ingat lagik kontraktor tu yg bagi tau aku ko dtg tgk rumah aku 'muka masam mcm tak suka'. heh - dats the real word aku pinjam dr si Ah Ki kontraktor rumah aku tu.


bila aku tak kuar lepak dpn rumah smpai tgh2mlm, sembang2 melalak2 gelak smpai tgh mlm - ko bgtau sumer jiran yg aku neh 'tak pandai berjiran'. owh, nak berjiran kena dok bertenggek dpn pagar - sembang bukan2, kutuk polan ni polan tu ke? may be ko bodoh - jiran2 yg lain tu sumer baik dgn aku... dorang profesional, tak perangai kolot mcm ko.


at time being - aku sabar lagi. aku still tegur ko time nampak ko kat luar rumah. aku tunggu je.. aku pun dah nak pindah.. aku mls nak amek port dah pun. cuma aku kesian dgn kak ida sebelah kanan rumah aku and si kak sue sebelah kiri ni je - masing2 dah mcm hilang akal, sakit jiwa dgn Din neh. mana tak nyer.. kdg2 ko suka2 je lalu dpn rumah dorg, terngintai2 tak tentu hala. bukan aku tak tau. naseb la aku lelaki - ko intai aku pun; aku peduli apa.. tak luak pun. tp dorg bini org.. eh jap, bini ko ada kat rumah kan? so? aku cool je. tp time ko bukak je mulot ko nanti komen itu ini pasal rumah aku - siap la aku taji. bukan pe, kdg2 elok lagik jiran2 aku yg non-Malay. ok je. baik. tak bodo bangang w'pun ciri2 Jinjang or Bukit Merah ttp ada.


ada jiran mcm ni pun susah. amek tau, gila. tak amek tau pun susah. its all about mentality la kot. nak aku banding2kan profesionalism bab2 keje - nanti aku tak bersikap adil plak. ada jugak Attendant hospital kwn2 aku yg bagus2, baik hati budi - tak pun perangai melaun mcm neh..


lain kali, kalo aku beli rumah baru lagik - aku upah ko je la Din. senang.


bodoh sgt. i mean - sagt2 bodoh. heh. puas ati aku. hahaha



Post a Comment